När man lägger ut sin lägenhet till försäljning så är det viktigt att den är städad och fin. Vissa anlitar homestylers som ska snygga till lägenheten så att eventuella skavanker syns mindre vid visning och hemfotografering.
Det gäller att bostaden syns på så många ställen som möjligt. Ju fler som talar och diskuterar om objektet desto bättre samt fler som bjuder i slutändan.
På samma sätt så måste en webbsida vara lättnavigerad , snabb och relevant för att sökmotorer ska ranka den högt i sökmotorlistor. En av de viktigaste aspekterna är antal andra webbsidor som länkar till den sida som ska synas högt. Ju mer relevanta länkar och ju högre upp de andra webbsidorna är i googles listor – desto bättre. Ett mått på hur synlig en webbsida är i google kallas Pagerank.
Det finns en hel del sökmotoroptimeringsföretag på nätet som lovar guld och gröna skogar för att se till att just din webbsida hamnar högt upp i resultaten. En hel del sökmotoroptimerare använder sig även av tvivelaktiga metoder. Exempel på detta är sökmotorföretag som har egna listor på siter där de får slänga in länkar kors och tvärs utan relevans för att skapa artificiell synlighet. Upptäcks det av google så riskerar man att bli straffad och istället hamna långt ned eller helt uteslutas ur sökresultat.
Detta är en marknad som en hel del företag riktat in sig på – så kallad sökmotoroptimering (search engine optimization, SEO) .
Jag anser personligen att det inte finns några genvägar om man verkligen ska lyckas. Det finns dock en hel del enkla knep man kan börja med för att hjälpa sökmotorerna på traven. Det viktigast är dock att ha en webbsida med relevant och intressant material.
Just nu jobbar jag med ett antal olika projekt i Adminor för att hjälpa allt från privatpersoner till små och medelstora företag med sina webbsidor. Givetvis så tillämpar jag samma etiska metoder som jag förespråkar!
Oetiska metoder fungerar. Men inte i längden.